Charlotte Alles, Yentl de Werdt & My Lindblad
resident HET LAB
biografie
De Deense choreografe My Lindblad Szlavik, de Belgische danseres en choreografe Yentl de Werdt en poppenspeler Charlotte Alles vonden elkaar in 2018 tijdens de PUSH-meetings. PUSH was de voorloper van PUSH+, beide door Creative Europe gesteunde projecten waar Krokusfestival aan participeert.
De samenwerking was de start van een lang proces, soms on-line, soms live in HET LAB. Who do you gonna play vormde hun tweede luik van het onderzoek. In 2019 werkten ze in HET LAB naar een toonmoment toe dat op Krokusfestival 2019 te zien was in het project HETLAB@KROKUS.
Nu gaan ze de laatste rechte lijn in van deze creatie, onder de titel Pas op! Pas på!. Of toch niet, want COVID-19 heeft gezorgd voor een kleine omweg. Eerst maken ze een coronaproof-versie die te zien zal zijn op het Krokusfestival aka Zonnebloemfestival (tussen 26 en 29 augustus 2021). Daarna zal een zaalversie uitgewerkt worden. Voor hun voorstelling worden zij door muzikant Tim Daemen bijgestaan.
My Lindblad Szlavik behaalde een bachelor in hedendaagse dans aan de Deense Nationale School voor Podiumkunsten in 2003 en werkt als danskunstenaar en choreografe. Ze is van oorsprong Zweedse maar woont in Denemarken en heeft de afgelopen 18 jaar in de Scandinavische landen gewerkt, op veel plaatsen in Europa en in de VS. Ze ontmoette Charlotte Alles en Yentl de Werdt via het door de EU gefinancierde artistieke project PUSH in 2017 en sindsdien heeft het trio artistiek samengewerkt zowel in Denemarken als in België.
Charlotte Alles is een poppenspeelster, poppenmaakster en regisseuse, gevestigd in Turnhout. Ze heeft een master behaald in beeldhouwkunst van Sint Lukas, Brussel. De afgelopen vijftien jaar werkte ze voor figurentheater Propop en verzorgde ze tal van artistieke projecten en workshops. Tijdens een residentie van het artistieke project PUSH ontmoette ze My Lindblad Szlavik.
Yentl de Werdt studeerde af aan P.A.R.T.S in Brussel. Ze danste internationaal voor Anurekha Ghosh & Co, Randi De Vlieghe/fABULEUS en Akram Khan in Londen. Vanaf 2019 toert ze door Europa met Studio Cité/Benjamin Vandewalle. Ze richtte de ngo AYU op met als doel mensen te verbinden door middel van dans. Ze focust zich enerzijds op locatiespecifieke uitvoeringen, zoals As I walk with beauty & Primordial Dialogue, en anderzijds op kansarme gemeenschappen in de samenleving: MI een voorstelling met slechthorende kinderen in Hasselt, OEMM met moeders, Mister Singh met de Sikh-gemeenschap en Slum Kids Ki met kinderen uit de sloppenwijken in Mumbai.
Tim Daemen is een Belgische jazztrombonist. Hij ging op latere leeftijd lichte muziek studeren in Maastricht, Keulen en later een Master in Antwerpen. Sinds 2007 bestaat zijn professionele muziekloopbaan uit het spelen met grote ensembles, bigbands, wereldmuziek formaties, musicalproducties, theaterproducties en kleine jazz formaties doorheen België, Nederland , Frankrijk en Duitsland. In 2017 stelde Tim zijn eerste album voor als frontman, met zijn band Dada Bölüm (Pre sentiment). Hun repertoire omvat jazz en wereldmuziek georiënteerd composities van Tims hand. Vanuit een fascinatie voor het werk van de Guatemalteekse performance art kunstenares Regina José Galindo, maakte hij in 2019 een solovoorstelling met beeld en live-loops, die uitgevoerd werd tijdens Jazz in’t MAS in Antwerpen.
PUSH
PUSH was de voorloper van PUSH+. Het waren/zijn (want PUSH+ loopt nog altijd) door Creative Europe gesteunde projecten waar Krokusfestival aan participeert.
PUSH en PUSH+ zijn een samenwerkingsproject tussen Imaginate Schotland, The Ark Ierland, Aaben Dans Denemarken, Scenekunstbruket Noorwegen, International Children’s Theatre Festival Bangkok en CCHA/Krokusfestival. Het wordt gerealiseerd met de steun van Creative Europe. In totaal zijn er 3 artistieke labo’s van 8 dagen en 3 residenties om projecten verder uit te werken. Ook engageren de partners zich tot coproductie en presentatie op hun respectievelijke festivals. Daarnaast laten ze zich op festivalbezoeken vergezellen door kunstenaars die daardoor extra kansen krijgen om ander werk te zien en te netwerken.