De kunstenaar Thé van Bergen (°1946, Achterveld) werkt met een open geest. Hij wil met zijn schilderijen en tekeningen geen afstand scheppen. Bij hem mag je geen theatrale gestes verwachten. In grote concentratie heeft hij de voorbije veertig jaar een markant oeuvre aangezet, uitgediept en steeds vernieuwd.
De kunstenaar is vooral geboeid door het wordingsproces van het schilderij, door het procesmatige, dat zich in de tijd over jaren kan uitspannen. En hierin zijn vele lagen te onderscheiden. Er zijn de materiële en de fysieke omstandigheden: er is het ateliergebeuren en het aanbrengen van de verf op het doek. Er zijn ook de emotionele en de mentale aspecten. Het schilderij is dus het resultaat van enerzijds doordachte, maar anderzijds ook van aleatorische beslissingen, die zich spontaan, als in de droom opdringen. Bij Thé van Bergen dus niet zoals bij de Antwerpse schildergeneratie van Luc Tuymans een omzetting van directe waarneming of een interpretatie van bestaande foto’s of documenten. Bij Thé van Bergen blijft het ontstaan van het beeld leesbaar in de materie.
Maar zijn passionele schilderdrift gaat in het huidige oeuvre gepaard met bijna obsessioneel terugkerende eenvoudige motieven. De schilder is in de ban van deze beelden, die geen afgerond verhaal vertellen, maar de toeschouwer een aanzet geven. De kunstenaar geeft elk werk, iedere tentoonstelling een betekenisvolle titel mee, die het beeld of een groep van beelden ofwel duidelijk benoemt, ofwel het enigmatische karakter ervan benadrukt. Zo kreeg zijn huidige tentoonstelling als titel Zonder verhaal. Voor de kunstenaar gaat het dus essentieel over “open kunstwerken”, waarover in de geest van Umberto Eco iedere toeschouwer een eigen visie, een eigen beschouwing kan ontwikkelen, zonder vooraf gedwongen verhaal.
De in Nederland geboren, in Antwerpen wonende en vaak in de Ardennen werkende ex-docent van het KASK Gent, komt in CCHA voor een dubbel werk: een grote tentoonstelling van zijn meest recente werk en een live ter plaatse gemaakte muurtekening in 'de straat'.