Anna Vogel studeerde aan de Kunstakademie Düsseldorf in Duitsland. Ze is een leerling van de vermaarde fotografen Thomas Ruff en Andreas Gursky, wiens werk schatplichtig is aan de minimalistische beeldtaal van het kunstenaarspaar Bernd en Hilla Becher. Als een van zijn meest getalenteerde studenten volgt en begeleidt Andreas Gursky Anna Vogel tot op de dag van vandaag.
Anna Vogel had reeds verschillende solotentoonstellingen onder andere bij Deweer Gallery Otegem (2018), Fuhrwerkswaage Kunstraum Keulen (2018, n.a.v. het winnen van de ZONTACologne Art Award 2018), Conrads Düsseldorf (2018), Kunstverein Hildesheim (2017), Kunstverein Recklinghausen (2015) en in Kunstsammlung NRW in Düsseldorf (2014). In 2019 neemt Anna Vogel deel aan verschillende groepstentoonstellingen in Museum Kunstpalast Düsseldorf, Museum Morsbroich Leverkusen, Sprengel Museum Hannover en MARTa Herford. In 2018 nam ze deel aan groepsshows in Münchner Stadtmuseum, Sperling München, Krefelder Kunstverein, Kunsthaus NRW, Kornelimünster, Huis Marseille in Amsterdam en Museum für Photographie Braunschweig in Braunschweig.
“Anna Vogel combineert eigen en gevonden fotografische opnamen met digitale nabewerkingen en grafische toevoegingen of weglatingen. Met vernis, acrylverf, potlood, inkt of pigment brengt ze subtiele, precieuze toetsen op het fotografische beeldoppervlak aan, zoals een zorgvuldig uitgewerkt, aarzelendlijnenspel. Dit arbeidsintensieve, trage proces geeft haar werk een meditatieve en tijdloze kracht. Het zorgt voor een diffuse weergave van het beeld dat zich begeeft in een tussenzone tussen realiteit en optische illusie. Het werk oogt vertrouwd en toch ook vreemd. Het oefent een grote aantrekkingskracht uit, naast een onmiskenbare afstandelijkheid, en bevraagt onze waarneming en de manieren waarop het medium fotografie kan functioneren.
De onderwerpen die Anna Vogel in haar werk aanraakt meanderen op de grens tussen biologie en technologie, tussen verleden en toekomst, tussen destructie en creatie. De fotografische beelden laten afwisselend cultuur- en natuurelementen zien. Van historische tempelruïnes en hedendaagse, traumatische gebeurtenissen tot betoverende natuurfragmenten. Levende organismen zijn reeds in het prille begin van Anna Vogels artistieke parcours een intrinsiek onderdeel van haar beeldtaal. Via haar werk bevraagt de kunstenares onder andere de geschiedenis van mens en cultuur, alsook nieuwe technologie enecologische, futuristische architectuur.”
Sofie Crabbé