“Het duurde een tijd voordat ik het zag.
Meer dan een dierenstal zag ik eerst niet.
Verder dan ‘stal’ ging mijn blik niet.
Banaliteit overstijgen vergt immers tijd.”
- Servaas Van Belle
Het fotoboek STAL, vernacular animal sheds is tijdens de expo te koop in CCHA.
Servaas Van Belle ging vijf jaar lang in alle uithoeken van België op zoek naar de meest tot de verbeelding sprekende stallen om ze daarna onder dezelfde lichtomstandigheden te fotograferen, namelijk dichte mist.
Het cliché is bekend: geen Vlaams huis zonder één kot of – nog beter - een paar koten erachter. Zelfs nu nog worden tuinen opgevuld met tuinhuisjes, zithoeken, barbecueplekken, opbergplekken, carports. Misschien iets minder in het cliché verweven zijn de dierenstalletjes verspreid doorheen het landschap.
Op hun eigenste manier zijn ze erfgoed, ademen ze (levens)verhalen uit die Van Belle als geen ander weet te capteren. Foto’s van een verweerde schuur vormen hier een allegorie voor ons leven: we ploeteren allemaal voort, we doen ons best, we dragen de littekens en eindigen uiteindelijk allemaal horizontaal.
Anderzijds toont Van Belle de kijker dat er enkele architecturale pareltjes te ontdekken vallen én dat de stallen een soms ontroerend mooi groepswerk zijn van man en natuur. Met hun talrijke vormen en formaten, opgetrokken uit diverse (afbraak)materialen en met een uiteenlopend kleurenpalet, sieren zij het landschap. Met de tand des tijds duidelijk zichtbaar ademen ze verhalen uit. Servaas Van Belle weet die als geen ander te capteren.
Servaas Van Belle studeerde aan KASK Gent. Fotografie kreeg toen een dienende rol: het archiveren van zijn ruimtelijke werken. Na verblijven in Athene en Dakar, keerde hij naar België terug om zich toe te leggen op interieurfotografie. Daarnaast ontwikkelde hij zijn eigen fototaal. Daarin verkiest hij een solitaire zoektocht naar interessante vormen, objecten en kleuren in het landschap. Naar sculpturen met een verhaal. Naar landschappen met een uitdagend karakter.
“Een ongeziene ode aan deze anonieme, vaak ongewilde sculpturen op een sokkel van nat gras in een veld vol wierook.” — Stephan Vanfleteren
FINALIST VAN DE INTERNATIONALE HOPPER PRIZE 2022 – JURYTEKST:
“For this unique book, photographer Servaas Van Belle scouted every corner of Belgium to find just the right kind of shed, always photographing them in the same perfect lighting conditions. And for Van Belle ‘perfect’ means in a haze of fog. Livestock shelters in meadows and fields are so common in the Belgian landscape and culture that nobody ever pays them any attention. Nonetheless, the countryside offers quite a range of architectural gems. These sheds and barns are the product of man and nature, quietly radiating a poignant if decaying beauty. They come in many shapes and sizes, are constructed from motley materials (often recycled) and exhibit a varied colour palette. Clearly showing the ravages of time, they tell wordless stories.
"A photograph of a weather-beaten shed is an allegory for our lives: we all muddle on, we try our best, we keep our wits about us, we field some blows along the way, we carry the scars, and we all die on the horizontal in the end. Humans harbour a deep longing for shelter, warmth and security. That’s what makes these wondrous little structures so human. They shine with lack, miscalculations, flaws and shabbiness."
ZILVEREN PRIJS SONY WORLD PHOTOGRAPHY AWARDS 2023
De "Sony World Photography Awards” werden vanaf 2007 ingericht met de bedoeling het werk van fotografen te stimuleren. Ondertussen is de wedstrijd uitgegroeid tot één van de meest prestigieuze over de hele wereld en richt hij zich tot fotografen, film- en videomakers en beeldende kunstenaars.
In de categorie "Professional Architecture & Design", met maar liefst 180.000 inzendingen, kon Servaas Van Belle de tweede plaats bemachtigen.
opening zo 10 sep, 15 u t/m zo 12 nov
gratis van di t/m zo van 13 tot 17 u & bij avondvoorstellingen