STUFF. is zonder meer één van de revelaties van het voorbije decennium. Het vijfkoppige collectief werd in enkele jaren tijd in binnen- én buitenland een begrip als dé (Belgische) instrumentale live band. De eclectische sound van STUFF. fladdert tussen jazz, hiphop, avant-garde, funk, elektro en fusion. Live barst de band van de energie, terwijl ze hun composities uitkleden doorheen improvisaties, opzwepende crescendo’s en intimistische jams.
Eerst was er het bejubelde debuut STUFF. (2015), gevolgd door het Hybrid love-project (2016), tweede album old dreams new planets (2017) en meest recent T(h)reats (2021). Drummer Lander Gyselinck ontving tussendoor niet alleen een MIA voor 'beste muzikant' maar ook de Vlaamse Cultuurprijs voor Muziek. Vergelijkingen met groepen als BBNG, GoGo Penguin en Flying Lotus houden al lang geen steek meer, want wat STUFF. live brengt is volstrekt uniek.
T(h)reats werd op superlatieven onthaald, maar kon live maar beperkt worden voorgesteld (je weet wel…). Sommige tracks gaan uit van composities, andere zijn bewerkingen van improvisatiesessies: “Na uren praten, filosoferen en fantaseren over wat de nieuwe aanpak van het album zou kunnen zijn, kwam er niets concreets naar voren. Toen begonnen we gewoon muziek te maken om te zien waar we zouden eindigen, zoals we altijd hebben gedaan. Als gevolg hiervan, in deze tijd en met deze groep van mensen is dit wat er van kwam.”
Speciaal voor de opening van Muziekclub Wintercircus in Gent gaat STUFF. op ontdekking met het immersive geluidssysteem daar. En guess what? CCHA heeft sinds een aantal jaar, als eerste zaal in België, datzelfde baanbrekende Soundscape in de kleine theaterzaal. Need we say more? STUFF. voor het eerst in CCHA = dompel je onder in een waanzinnig (en redelijk exclusief) klankenbad!
“**** Tussen dreiging en verwondering.” dansendeberen.be, 7 mei 2021
“***** T(h)reats is de derde topplaat op rij en maakt meer dan duidelijk dat STUFF. niet meer de beste band van de Lage Landen is maar nu echt tot de absolute wereldtop behoort.” writteninmusic.com, 4 mei 2021