Outwitting the devil
-
do 30 jan 202020:00concert- & theaterzaal
Met voorstellingen als zero degrees (met Sidi Larbi Cherkaoui), DESH, iTMOi, Vertical road, Gnosis en Until the lions groeide de Brits-Bengaalse danser en choreograaf Akram Khan uit tot één van de allergrootste namen in de hedendaagse dans.
Hij werkte samen met het Nationaal Ballet van China, Israel Galván, actrice Juliette Binoche, ballerina Sylvia Guillem, Kylie Minogue, de componisten Steve Reich, Ben Frost en Nitin Sawhney, schrijver Hanif Kureishi en beeldend kunstenaars Antony Gormley en Tim Yip. Zijn werk ontving prijzen als de Laurence Olivier Award, de Bessie Award, de ISPA Award en verscheidene Critics’ Circle National Dance Awards.
Zijn dans verbindt kracht met souplesse, brengt rust in flitsende bewegingen en combineert razendsnel voetenwerk met een torso van elastiek. Maar hij is ook dé vernieuwer van de eeuwenoude Indische kathak waarbij hij de streng gereglementeerde dansvorm uitbreidt met westerse hedendaagse danstechnieken.
"We zijn de eerste generatie die weet dat ze bezig is de planeet te vernietigen. En de laatste generatie die er nog iets aan kan doen."
Akram Khan
In Outwitting the devil herleest Akram Khan het 4.000 jaar oude Gilgamesj-epos - één van de oudste literaire werken, geschreven op kleitabletten - als een parabel voor de moderne mens. Hij kiest voor het fragment waarin koning Gilgamesj op één van zijn reizen arriveert bij een schitterend woud en het vernietigt om de bewaker ervan te kunnen doden. Outwitting the devil is zo een geconcentreerd epos over hoe de mensheid in het antropoceen - het geologische tijdperk waarin het klimaat en de atmosfeer de gevolgen ondervinden van de menselijke activiteit - aanbelandt.
Na vier jaar - en met een vierde voorstelling, na Kaash (CCHA, 2004 en 2016), Ma’Earth (CCHA, 2005 ) en Bahok (CCHA, 2009) - is Akram Khan eindelijk opnieuw in CCHA!
**** The performers develop a sophisticated choreography to the end of their toes. Graceful and sharp, between heaven and earth with its pliés at ground level and the eyes upwards, very animal too, the gesture captures, catches, bites, hugs, strangles.
credits
choreografie Akram Khan / dans Ching-Ying Chien, Andrew Pan, Dominique Petit, James Pham, Mythili Prakash & Sam Pratt / repetitor Mavin Khoo / tekst Jordan Tannahill / dramaturgie Ruth Little / lichtontwerp Aideen Malone / visueel ontwerp Tom Scutt / muziek & geluidsontwerp Vincenzo Lamagna / kostuums Kimie Nakano / wereldpremière 13 juli 2019 Stuttgart / coproductie Sadler’s Wells London, La Comédie de Clermont-Ferrand scène nationale, COLOURS International Dance Festival 2019 Stuttgart & Théâtre de Namur Centre Scénique / met de steun van Arts Council England / inleiding Katie Verstockt / © Jean-Louis-Fernandez
akramkhancompany.net