projectomschrijving
What Remains is een verhaal over beginnen en eindigen, over staan op het uiterste van een levenslijn, op het punt waar je als kind begint of waar je als oudere eindigt. De poëzie van het veranderen als mens, het maken van herinneringen en de angst om deze te verliezen.
In What Remains brengt Zoë Demoustier twee generaties samen op scène: kinderen die beginnen aan het leven en oudere dansers die het leven achter zich laten. De uitkomst van die ontmoeting is een fysiek en dansant spel tussen oud en jong dat het vergankelijke lichaam blootlegt. In een bewegingstaal waarin rollen kunnen omkeren, staan beiden krachtig in hun kwetsbaarheid. Een kind draagt zijn grootouder; een oudere danser vindt zijn kinderlijke vrijheid terug; een trui wordt aangetrokken bij de ander. Wie zorgt er voor wie? In de gelijkenissen en de verschillen vinden ze elkaar.
Op het podium staan vier ouderen, vijf kinderen en één muzikant. De kinderen zijn tussen 8 en 10 jaar, de oude generatie bestaat uit professionele dansers. Deze dansers belichamen het vergeten lichaam, het lichaam dat niet meer zichtbaar mag zijn op een podium. Wie zijn die mensen, die vergeten groep? Zijn zij gedwongen tot stilstand omwille van een veranderd lichaam?
Tijdens haar residentie in HET LAB duikt Zoë in de thematiek van What Remains: wat is een vergetend lichaam, waar zitten herinneringen opgeslagen, wat is dementie, waar ontmoeten de oudste en jongste generatie elkaar en hoe gaan zij om met ouder worden?
Ze gaat in gesprek met experts rond de thematiek en faciliteert gesprekken tussen kinderen en ouderen (met en zonder dementie) uit lokale scholen en verzorgingstehuizen. Er vinden ook dansontmoetingen op de vloer plaats, waar ze op zoek gaat naar een gedeelde bewegingstaal en één van contrasten 'kan een grootouder even hard rennen als een klein kind', hoe kleedt een kind zijn grootouder aan,....
Dit alles dient als research en inspiratie voor de repetities van What Remains die starten eind mei 2022.
Meer informatie over Zoë Demoustier kan je hier lezen.