EAST ENDERS II vertaalt de themata van transitie en beeldvorming naar het zogenaamde Oost-Europa. Of moeten we het houden op het voormalige Oost-Europa, aangezien er maar één Europa is?
Historisch zouden we kunnen stellen dat Oost-Europa verdwenen is onder de stenen van de Berlijnse muur. Eén nacht letterlijk hamer en beitel en Oost en West waren non-utilitaire begrippen geworden. Of, het leek toch zo. Een decennium lang werden de cultureel-historische verschillen met graagte opgenomen in de Europese expansie en leek er weinig aanstoot. Integendeel, tijdens het eerste decennium van de 21ste eeuw werd de Europese interne evolutie compleet overschaduwd door mondiale terreur en oorlog. Vanaf 2010, met de financiële crisis, werd de blik weer binnen Europa gericht, maar toen bleek het schisma niet langer oostwest georiënteerd te zijn, maar noord-zuid. De Griekse financiële crisis, de nijpende Italiaanse crisis en in de slipstream argwaan tegen Portugal en Spanje zetten de breuk op scherp: het strenge noorden tegenover het zuiden, gebied van verpaupering, fraude en verkwisting.
Maar een oud litteken blijft een litteken. Al vrij vlug kwamen in de periode 2010-2020 de oost-west issues weer boven: Hongarije, Polen, Slovakije, Wit-Rusland en nu, als trieste climax, Oekraïne.
Allemaal landen en regimes die, vanuit westerlijk standpunt, of een loopje namen (nemen) met de democratie, de Europese middelen, de rechtstaat, mediavrijheid, genderproblematiek, gelijkwaardigheid van mensen. Genoeg stof om de oude clichés en vooroordelen boven te halen, en daar kan zelfs de huidige openhartige attitude om Oekraïense vluchtelingen te helpen weinig aan veranderen.
EAST ENDERS gaat dus over TRANSITIE en over het VASTGEBLIKTE BEELD. Met werk van:
Annika Haas (Estland), We, the Roma
Gefascineerd door de outlaw-positie van de Roma in Estland, besloot Annika hun gedurende lange tijd niet alleen te volgen, maar ook zich zo veel mogelijk met hun te verbinden. Een indrukwekkende reeks die terecht bekroond werd met de Grand Prize Press Photo 2013.
Sébastien Cuvelier (België, Luxemburg), Eunma Town / Light and Truth
Sébastien Cuvelier is gefascineerd door de manier waarop mensen hun woonomgeving bouwen en inrichten. In EAST ENDERS II presenteren we beelden uit de reeks Eunma Town.
Lieven Gouwy (België, Roemenië) To be somewhere. To do something.
Lieven Gouwy woont in Roemenië maar verblijft vaak in Moldavië, waar hij gedurende langere tijd resideerde in een dorp en er het leven vastlegde, ergens tussen verleden, hoop, verwachting en realiteit.
Koen Broos (België)
Koen Broos is op zoek naar het verhaal voorbij het narratieve. Voor EAST ENDERS II reist hij naar Estland en Litouwen op zoek naar zijn verbeelde indrukken. Tijdens deze expo presenteren we dit nieuwe werk voor het eerst.
opening zo 27 nov 2022 om 15 u, nadien woe t/m za van 13 tot 17 u