cultuurcentrum Hasselt

Chinese spring

Ren Hang, 223 - Lin Zhipeng & Pixy Liao
zo 1 dec 2024 - zo 16 feb 2025
zo 1 dec 2024
-
zo 16 feb 2025
  • zo 1 dec 2024
    -
    zo 16 feb 2025
    de straat
    vrije toegang

Curator van deze tentoonstelling is Dries Roelens van Stieglitz19, een galerij die al 15 jaar gespecialiseerd is in hedendaagse fotografie, met een sterke focus op Chinese en Japanse fotografie. De kunstenaars gebruiken het medium fotografie als basis, maar zijn vooral vernieuwers in de hedendaagse fotografie.

De drie fotografen die we in CCHA tentoon stellen vertegenwoordigen diverse generaties Chinese kunstenaars. Toch lijkt hun werk verbonden door een ‘sense of urgency’, een noodzaak om het te hebben over een aantal onderwerpen die als taboe beschouwd worden in China (en veel andere delen van de wereld): lichamelijkheid, naaktheid, identiteit en feminisme.

Ren Hang
Ren Hang (1987-2017) begon als twintiger vrienden te fotograferen. Hij publiceerde de foto’s op Instagram. Toen hij bekender werd in China, zorgden zijn expliciete en provocatieve foto’s van naakte mannen en vrouwen ervoor dat hij herhaaldelijk in conflict kwam met de autoriteiten en gearresteerd werd. Het werk van Ren viel internationaal op. Hij exposeerde vanaf 2009 in Peking en Shanghai en later in onder andere Frankrijk, Italië en Rusland. In 2013 werd hij door Ai Wei Wei gevraagd foto’s te exposeren in het Groninger Museum. In 2016 kreeg hij een overzichtstentoonstelling in het Foam Fotografiemuseum Amsterdam.

Wijlen Ren Hang portretteert jongeren als naakte onderwerpen geënsceneerd in expliciete poses. Ren Hang heeft de compositie volledig gechoreografeerd, gebruikt iconische make-up (bijvoorbeeld rode lippen en rode vingernagels) en mise-en-scène. Ondanks het speelse en kleurrijke voelt de kijker levens vol eenzaamheid en kwetsbaarheid.

Lin Zhipeng (ook bekend als nr. 223)
Lin is een leidende figuur van de nieuwe Chinese fotografie die de afgelopen tien jaar opkwam en zijn werk aanvankelijk populair maakte via sociale media en andere online platforms, evenals via zijn zelf-gepubliceerde magazines.

Zijn fotografie weerspiegelt en definieert een bepaalde tijdsgeest van de generatie niet-reguliere Chinese jongeren van na de jaren '90. Vervaagde bloemen vermengd met huidtinten, talloze patronen vermengd met een emotionele dubbelzinnigheid van zowel liefde als chaos, fantasie en erotiek. De werken van 223 zijn doordrenkt van een zacht gevoel van zorgeloosheid, een speelse onschuld en een zeker optimisme te midden van een hedonistische levensstijl die ingaat tegen de verwachte geneugten en valkuilen van de droom van de middenklasse.

Door liefde en chaos, fantasie en erotiek te combineren, fungeren zijn foto's als het collectieve poëtische dagboek van een generatie die graag wil ontsnappen aan de sociale druk en wil streven naar de geneugten van het leven in een samenleving die even onverschillig is als snel evolueert.

Pixy Liao
Pixy Liao, geboren en getogen in Shanghai, is een kunstenaar die momenteel in Brooklyn woont. “Als vrouw die in China opgroeide, dacht ik altijd dat ik alleen van iemand kon houden die ouder en volwassener is dan ik, en die mijn beschermer en mentor kan zijn. Toen ontmoette ik mijn huidige vriend, Moro. Omdat hij vijf jaar jonger is dan ik, voelde ik dat het hele concept van relaties helemaal veranderde.” Haar foto’s zijn (auto)biografisch en onderzoeken thema’s als gender, interculturaliteit, seksualiteit en identiteit. Als interdisciplinair kunstenaar gebruikt Liao een verscheidenheid aan materialen en symbolen. Ze stelde eerder al tentoon in China, USA, Australië, Engeland en momenteel ook zes werken in Bozar Brussel.