J.S. Bach & beyond: a well-tempered conversation
-
zo 27 mrt 202220:00 - 21:35concert- & theaterzaal
Das wohltemperierte Klavier van Bach is misschien wel de meest invloedrijke compositie in de geschiedenis van de westerse muziek. Opgezet als een stilistische encyclopedie, een klaviermethode en impliciet pamflet ten gunste van de tonaliteit, is het een permanent object van studie en verering geweest voor alle componisten van Mozart tot Ligeti.
Dit jaar is de eerste bundel van Bachs werk precies 300 jaar oud. Julien Libeer viert dat jubileum door de repertoirehoeksteen op een originele manier te belichten. Hij voert de 24 preludes en fuga’s in alle toonaarden niet integraal uit, maar koppelt de stukken in majeur aan een welgekozen mineurwerk van een latere componist. Mozart, Beethoven, Chopin, Rachmaninov, Ligeti en Schönberg passeren de revue in een verhelderend en prachtig veelzijdig spiegelspel.
Dankzij de onconventionele aanpak van Julien Lbeer wordt Das wohltemperierte Klavier uit zijn ivoren toren gehaald. Hij trekt het iconische werk open naar de hele muziekgeschiedenis.
"**** The program hangs together in a way that feels revelatory, and anyone looking for an unconventional Bach-based program is advised to check this one out." allmusic.com, 11 februari 2022
Johann Sebastian Bach 12 preludes & fuga’s uit Das wohltemperierte Klavier, BWV 846–893
Ludwig van Beethoven Bagatelle WoO 52 in c
Frédéric Chopin Mazurka op. 63 in cis
Sergey Rachmaninoff Prelude in d
Gabriel Fauré Prelude in es
Maurice Ravel Fugue in e (uit Le tombeau de Couperin)
Wolfgang Amadeus Mozart Fantasy for musical clockwork in f (2 pianos)
Johannes Brahms Capriccio in fis
Dmitri Shostakovich Prelude in g
Federico Busoni Prelude in gis
Györgi Ligeti Musica Ricercata 1 (on A)
Max Reger Three-part canon in bes
Arnold Schönberg 6 Klavierstücke op. 19
***** Het valt op hoe consciëntieus die selectie gemaakt is. De koppelcomponisten rangeren van Beethoven en Mozart, tot Schönberg en Sjostakovitsj, maar elk van hen borduurt overduidelijk verder op de mathematische weelderigheid van Bach. Libeer slaagt er bovendien in om die muziekhistorische linkjes ook in zijn uitvoering duidelijk hoorbaar te maken, door te landen bij een muziektaal die perfect past bij zowel Bachs hoogbarok, als bij al zijn illustere opvolgers. Op het einde maakt Libeer de cirkel netjes rond en herneemt hij de allereerste prelude, die hij op het einde net dat tikje rustiger neerlegt.
credits
piano Julien Libeer / inleiding Stijn Paredis / © Jelmer de Haas & Athos Burez
julienlibeer.net