Ook in 2024 viert CCHA de piano op de (naar het aantal toetsen) 88ste dag van het jaar, in 2015 door Nils Frahm uitgeroepen tot International Piano Day.
Hanakiv Goodbyes
Wie liefhebber is van zachte en bedachtzame pianomuziek, maakt graag kennis met Hanakiv. De hedendaags-klassieke stijl van de jonge Estse componiste en pianiste valt zeker in de smaak bij fans van Arvo Pärt tot Hania Rani.
Debuut Goodbyes verscheen net op het fantastische label Gondwana, het label van o.a. Hania Rani, Portico Quartet, STUFF. en GoGoPenguin. Goodbyes refereert aan haar eigen culturele erfgoed, aan Vespertine van Björk en het werk van Tim Hecker, Kara-Lis Coverdale, Erkki-Sven Tüür en Aphex Twin.
Muziek, vooral koormuziek, speelt een belangrijke rol in de Estse cultuur en tradities, maar Hanakiv put ook inspiratie uit haar liefde voor de natuur, de prachtige Estse kust en bossen, en uit haar tijd in IJsland. Het was echter de verhuis naar Londen die haar de vrijheid gaf om haar eigen muziek te maken. Met succes!
Poltrock Aulus
David Poltrock is al jaren muzikant en producer bij en voor Arid, K’s Choice, Portland en Marble Sounds. Vijf jaar lang schaafde hij aan de trilogie Mutes, Moods en Machines (2018): instrumentale composities van minimale piano over sfeervolle soundscapes tot energieke clubtracks. Of: Nils Frahm en Jóhann Jóhannsson meet Can en Soulwax.
Mutes werd in première voorgesteld op Piano day 2018, in 2019 volgde een concert met de muziek van de hele trilogie. Najaar 2021 presenteerde Poltrock in CCHA zijn immersive muziek- en dansproject VACUUM.
In 2022 zette Poltrock zich achter een oude piano in een verlaten hotel in Aulus-Les-Bains in de Franse Pyreneeën. Vijf maanden lang tast hij er zijn grenzen af. Hij neemt zijn vier piano’s ruw en eerlijk op en bewerkt ze met tape-effecten, cassette-loops en oude analoge effect-apparaten. De melodieën zijn intiem en meeslepend, de klank is confronterend en intens. En hij schakelt Sun*Sun*Sun String Orkestra in, eerder in CCHA al op het podium met o.a. Blixa Bargeld en Eriksson Delcroix.
Weldra verschijnt het resultaat: twee thematisch verbonden albums. Aulus I en Aulus II, door strijkers gedomineerde klanklandschappen versus vier intense piano’s. Live in CCHA ook mét Sun*Sun*Sun String Orkestra.
Belgische première
Carlos Cipa Ourselves, as we are
De jonge Duitse componist en pianist Carlos Cipa debuteerde in 2012 met The monarch and the viceroy, nadien volgden o.a. All your life you walk en Correlations (on 11 pianos). Cipa speelde eerder al tweemaal in Hasselt: in de prachtige oude turnzaal van het Virga Jessecollege (2015), op dezelfde avond dat Wouter Dewit voor het eerst live speelde, en in 2019.
Kenmerkend is Cipa’s uitgepuurde pianospel: de ene keer dromerig, de andere keer intens en doordacht, maar altijd elegant. Unieke hedendaagse composities geïnspireerd door zowel Erik Satie en Claude Debussy als The National en Mogwai.
Het leven in isolement zette de schijnwerper sterk op onszelf en iedereen ging er anders mee om. Voor het net verschenen Ourselves, as we are gaat hij uit van een eenvoudig idee: één kamer, één piano, één pianist/componist en negen pianostukken als een inzoomen op zichzelf. Ook het volume werd teruggeschroefd, om nog meer intimiteit te creëren tussen muzikant/luisteraar en het instrument. In een tijd waar alles on demand is, trekt Cipa aan de handrem en laat ons even zuchten en reflecteren. Radicaal persoonlijk. Radicaal intiem. Radicaal eerlijk.
"***** Het resultaat ligt rrgens tussen de complexe gelaagdheid van Radiohead en het reductionistische Spiel van Satie. Rauw, maar fragiel, radicaal brutaal én verschroeiend stil." De Standaard, 01 mrt 2023