Void
-
wo 18 dec 202420:00concert- & theaterzaal
Parterre basis € 32 +65 € 32 -25 € 16 ABO6 € 30 ABO10 € 29
Je associeert Ultima Vez waarschijnlijk met veelheid: met een wervelwind aan dansers, acteurs, indrukwekkende decors en huizenhoge videoschermen. Dat klopt, meestal… maar deze creatie, die wordt… anders. Nog tijdens de creatie van Infamous offspring (CCHA, 2023), een grootse voorstelling vol mythologische figuren, kreeg Void al vorm in het hoofd van Vandekeybus. Een terugkeer naar ‘minder’, naar ‘kleiner’, ‘leger’ - maar mínstens even waardevol.
In Void presenteert Vandekeybus een wereld waarin verstoten personages – zij die in hun eigen “bubbel” of “leegte” leven en afwijken van de maatschappelijke normen – centraal staan. Met een minimalistisch decor, hedendaagse choreografie en een wisselwerking tussen geluid en stilte nodigt Void het publiek uit om na te denken over diepere vragen rond individualiteit en verschil.
Void laat zien hoe het podium een ruimte is waar de gangbare labels van normaal of abnormaal vervagen, of zelfs worden omgekeerd: “Het stuk draait om mensen die niet het verwachte pad volgen, maar er op fascinerende manieren van afwijken.” Ondanks hun verschillen leven de personages in harmonie samen, wat een optimistisch perspectief biedt op individualiteit, waarbij respect en samenwerking prevaleren boven agressie, zelfs in momenten van conflict.
Void is bijgevolg geen weerspiegeling van de realiteit, maar een uitnodiging voor het publiek om hun eigen verbeelding te verkennen. “Mensen moeten onderzoeken wat deze personages zouden kunnen zijn,” zegt Vandekeybus. Hij gelooft dat iedereen een element van het ‘abnormale’ in zich heeft en dat deze personages dit universele aspect belichamen. “Elke oudere persoon is ooit een tiener geweest, en elke obsessieve persoon heeft rebellie ervaren. Het is fascinerend om deze verhalen te ontdekken.”
De samenwerking met de jonge Belgische componist Arthur Brouns voegt diepte toe aan het stuk, waarbij de muziek een unieke sfeer schept die zowel verbondenheid als eenzaamheid benadrukt. “Ik lever een eerste afspeellijst en algemene ideeën aan, en Arthur transformeert ze in iets buitengewoons,” legt Vandekeybus uit. In aanvulling op zijn originele composities zal de soundtrack nummers van Lander Gyselinck en elementen van New York Jazz bevatten, waarbij verschillende genres samensmelten tot een samenhangend klanklandschap.
Tenslotte, weerspiegelt de titel Void de schijnbaar oneindige mogelijkheden; Vandekeybus beschrijft het als een ruimte vol potentieel in plaats van leegte. “Leegte biedt juist talloze mogelijkheden. We denken vaak dat een lege ruimte betekenisloos is, maar dat is niet zo. Voor mij betekent leegte een gebrek aan normaliteit, en daarin schuilt enorm veel potentieel.” Dit idee vormt de kern van de voorstelling, waarin de ruimte zelf wordt vervormd en verborgen. Net als een kind dat abstracte ideeën achtervolgt, wordt het publiek uitgenodigd om de mogelijkheden binnen die leegte te ontdekken.
**** Void zit vooral tjokvol indrukwekkende dans van buitengewone performers.
credits
choreografie, regie & toneelontwerp Wim Vandekeybus / gecreëerd met & gedanst door Iona Kewney, Lotta Sansborgh, Cola Ho Lok Yee, Paola Taddeo, Adrian Thömmes & Hakim Abdou Mlanao / artistieke assistentie & dramaturgie Margherita Scalise / assistant beweging Maria Kolegova / lichtontwerp Wim Vandekeybus & Benjamin Verbrugge / originele muziek & geluidsontwerp Arthur Brouns / kostuums Isabelle Lhoas, geassisteerd door Juliette Lejeune / coproductie KVS Brussel, Danseu Festival, Theater im Pumpenhaus & Emilia Romagna Teatro / met de steun van de Tax shelter van de Federale Overheid / met bijzondere dank aan Thi-Mai Nguyen, Jerry Killick & European Theatre and Film Institute / inleiding Katie Verstockt / © Danny Willems
ultimavez.com